עוגת בירה ופירות יבשים אירית

הודעתי לה בשישי, מחר מצלמים. כלומר מחר אני אאפה עוגה. ואת תהיי דוגמנית הידיים שלי, ילדה שלי. ואני אצלם אותך ואת העוגה. ואת תביאי אותי קרוב להתקף לב כשבהיסח הדעת את כמעט תשמטי את העוגה. אבל לא, ברגע האחרון אני אציל את העוגה כשדרך עדשת המצלמה אתפוס אותך מחזיקה אותה במין זוית כזו נטויה.
טו בשבט 2
כאחת נטולת מסורת בישולית ענפה, כלומר אין לה מתכונים שעברו מסבתא, לאם, לבת וחוזר חלילה פרט לג'חנון האגדי של אמא ובערך כל מאפה תימני, והדבר היחידי שאני למעשה יודעת ומכינה זה סביה, ורק בשמחת תורה, אני רואה לנכון לאמץ מסורות של אחרים. אז מה אם במקרה הזה לקחתי עוגה אירית מסורתית שנהוג להכין לקראת חג המולד ועשיתי לה הסבה לט"ו בשבט רק כי היא שופעת פירות יבשים.
טו בשבט 3
עוגת בירה פירותית (על פי מתכון של רייצ'ל אלן עם מעט שינויים שלי)
450 גרם קמח לבן
1 כפית שטוחה אגוז מוסקט
1/2 כפית קינמון טחון
1/2 כפית ג'ינג'ר טחון
1/2 כפית מלח
1 כפית אבקת אפיה
225 גרם חמאה רכה חתוכה לקוביות
225 גרם סוכר חום בהיר
225 גרם צימוקים שהושרו כחצי שעה בליקר תפוזים (למשל קוואנטרו)
225 גרם דובדבנים מיובשים
75 גרם קליפות תפוזים מסוכרות קצוצות גס
2 ביצים
330 מ"ל (1 בקבוק) בירה מסוג סטאוט כגון גינס או מרפי'ס

מחממים תנור ל-180 מעלות.
מכינים תבנית עגולה בקוטר 20 ס"מ. מרפדים את התחתית ואת הצדדים בנייר אפיה (גובה הצדדים אמור להיות כתשעה ס"מ).
בקערה גדולה מאוד מערבבים קמח, אגוז מוסקט, קינמון, ג'ינגר ואבקת אפיה.
מוסיפים את החמאה ובעזרת האצבעות משפשפים את החמאה לתוך הקמח עד לקבלת פירורים.
מוסיפים את הסוכר, הצימוקים אחרי שסוננו, הדובדבנים המיובשים וקליפות התפוזים ומערבבים הכל יחדיו.
שוברים את הביצים לקנקן וטורפים. מוסיפים לביצים את בקבוק הבירה.
מוזגים את הביצים והבירה לתערובת הקמח ומקפלים בעדינות עד שכל המרכיבים מתערבבים יחדיו היטב.
מעבירים את הבלילה לתבנית ואופים במשך כשעתיים (ממליצה לבדוק כבר אחרי שעה וחצי האם העוגה מוכנה). אם פני העוגה משחימים מהר מדי, מכסים אחרי כשעה בנייר אלומיניום.
העוגה מוכנה כששיפוד עץ מוכנס למרכזה ויוצא יבש.
מניחים לעוגה להצטנן 20 דקות בתבנית ואז מעבירים לקירור מלא על רשת.
העוגה נשמרת עטופה היטב בטמפרטורת החדר כשבוע. היא נהדרת מיד כשהיא מוכנה אך משתבחת ככל שעובר הזמן.
 טו בשבט 4 ערוך
טו בשבט 1 ערוך

תגובות